Het is zondag en vandaag is de eerste opnamedag van Het Perfecte Plaatje in de oude papierfabriek in Nijmegen. Op de parkeerplaats word ik opgevangen met de tip: "Laat niet merken wie je bent en dat je gast jurylid bent, want dan vliegen ze meteen op je af, pak een kop koffie en doe net alsof je bij het productieteam hoort".
"Je zult zien dat ze meteen op hun mobieltje gaan zoeken en naar je toe komen, nadat je introductie is opgenomen, ze willen alles van je weten.".
Binnen zet ik meteen mijn fototas in een hoek en loop ik naar de koffiehoek. De crew doet meteen also ik er jaren rondloop en de BN'ers hebben niets in de gaten. Ik krijg meteen een bakkie koffie.
Onopvallend kijk ik rond. Mijn probleem is dat ik BN'ers bijna nooit herken. En ik heb geen voorinformatie gekregen over wie er mee doen, wat het natuurlijk wel extra leuk maakt. Dan herken ik meteen Frans Duits van een optreden dat ik een keer heb gezien. Loes Haverkort en Anna Drijver herken ik ook meteen, van Wie is de Mol?
Waldemar Toornstra en Henry Schut komen me ook meteen bekend voor. Dan komt de gulle lach van Sergio Vyent voorbij en ook hem herken ik meteen. Bij Sylvia Geersen moet ik lang nadenken en Niek Roozen had ik nog nooit gezien. En Quinty Misiedjan komt me heel bekend voor.... ik moet dan en dan... yes... van de Slimste Mens.
Iedereen is super vriendelijk, productie, geluid, camera crew, iedereen komt naar me toe en maakt een praatje. Ik voel me echt meteen thuis. De crew is heel professioneel en iedereen weet precies wat er gedaan moet worden.
Subtiel word ik meegenomen naar de visagie. Ook daar loopt alles op rolletjes. Gezicht in de poeder, alles beetje goed afwerken en meteen shirt uitzoeken. Ik heb een aantal shirts mee maar bijna overal staat een groot logo op, daar houd je natuurlijk geen rekening mee. Het wordt de groene met een heel kleine logo, past meteen bij de shoot die we gaan doen: een echte XPlode kleurpoeder fotoshoot.
Op de eerste set word ik tactische tussen de camera's opgesteld. Met een enorme lach op mijn gezicht kijk ik toe. Ik moet mijzelf even in mijn arm knijpen. Wat is dit enorm leuk en we zijn nog niet eens begonnen.
De uitleg van de vorige shoot wordt als eerste gegeven door Tijl en de spanning is van de gezichten af te lezen. Ze zitten er echt helemaal in en willen zeker niet laatste worden.
Er hangen mysterieuze ballonnen achter Tijl met een symbool eronder. De BN'ers hebben geen idee wat de volgende shoot gaat worden, ik uiteraard wel.
Na de beoordeling kondigt Tijl de volgende shoot aan. Symbolisch blaast Tijl poeder van zijn kaartje af. De spanning stijgt toch wel een beetje in mijn hoofd, het gaat zo echt gebeuren. Ik hou de regisseur goed in de gaten.
Dan kondigt Tijl me aan en loop ik naar voren en ga naast hem staan. Het is onwennig maar ik geniet van elk moment. De kandidaten mogen 1 voor 1 een ballon kapot laten knappen. Het symbool is een turnonderdeel.
Er is wat hilariteit want niemand weet precies de namen van bijvoorbeeld Pegasus en het voltige paard is een woord dat Tijl nog nooit heeft gehoord. Gelukkig turnt mijn dochter Robine op hoog niveau en kan ik helpen bij de namen. Dit moet even over in de opname.
Bij het knallen van de ballon komt de kleur naar voren waarmee de BN'ers gaan schieten en het toestel staat op het kaartje. Meteen als deze opnames klaar zijn pakken de BN'ers hun mobieltje en maakt Google overuren op Marcello Geerts en kleurpoeder fotografie.
Als ik omkijk zie ik meteen de productie in actie. Als een geoliede machine wordt de ene set opgebouwd en de andere opgebouwd. Geweldig om te zien hoe iedereen op elkaar is ingespeeld en alles zo professioneel verloopt.
De BN'ers komen nu als groep op mij af lopen, handen worden geschud en vragen worden meteen afgevuurd. De mobieltjes staan meteen vol met mijn foto's en video's.
Inmiddels is de set voor de uitleg over de shoot opgezet, camera's staan klaar en na een bakkie koffie kunnen we aan de slag. Mijn eerste echte optreden waarin ik echt mijn ding kan doen: met passie en enthousiasme uitleggen hoe je geweldig creatieve foto's met poeder kan maken.
Aan de hand van mijn eigen foto's met modellen Gioya en Danique, 2 geweldige danseressen, laat ik zien hoe poeder en licht samenwerken voor die ene knalfoto die ze moeten maken.
Waldemar schiet in de lach, je legt het heel goed en gemakkelijk uit, maar volgens mij kan er zoveel mis gaan, roept hij. Ik probeer hem en de groep gerust te stellen. Maar ik weet dat onder tijdsdruk alles echt mis kan gaan.
Na deze opname mag ik achter de schermen nog wat extra vragen beantwoorden. Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat sommige wel een stuk lastiger turnonderdeel hebben dan anderen.
Ik blijf hameren op het licht, dit gaat echt het verschil maken in het eindresultaat. En ik weet hoe gevoelig William Rutte hiervoor is en hoe hij echt ook enthousiast kan worden over goed licht dat op een model kan vallen. Licht maakt of breekt de foto.
Inmiddels zijn in een razend tempo de toestellen opgebouwd voor de eerste 3 fotografen. Ik loop naar de set van Anna en ze heeft meteen een visie en een plan. Ik geef wat tips over de licht setup en Anne maakt wat proefshots. DIt is een belangrijke tip die ik heb gegeven, oefen eerst met je model en laat het model aangeven wat natuurlijk aanvoelt en wat hij/zij qua lichaam en beweging wel/niet kan.
Dan word ik meteen voor de volgende set. Iedereen heeft me tegelijkertijd nodig en zo ren ik van de ene naar de andere set. De productie medewerkers lopen met oortjes en weten zo precies wanneer ik waar nodig ben. Ik geef tips en vraag regelmatig hoe het gaat. Ik mag zo het beeld in lopen, geen idee of ze dat in de uiteindelijk uitzending erin laten.
Het gaat allemaal razendsnel, maar toch heb ik de kans om van elk moment te genieten.
Sylvia Geersen staat op een prachtige plek in de oude papierfabriek en heeft een goed plan.
Niek Roozen is mega relaxed en dat merk je op zijn set en ook in zijn foto's. Hij laat zich niet gek maken en ook niet onder druk zetten van de tijd. De foto's worden hier echt beter van.
Loes Haverkort heeft het flink zwaar. Ze heeft ook een lastig toestel en de tijd tikt door. Zij heeft helaas wel meer last van de tijdsdruk. Als ik aankom bij Loes is Tijl met de poeder bezig. Zijn hand is helemaal groen. Ik zeg: "Waar heb jij met je hand gezeten?". Hilariteit natuurlijk en meteen krigj ik de poeder in mijn handen gedruk onder het motto "jij ben hier de expert met poeder".
Frans Duijts heb ik in alle commotie en snelheid niet aan het werk gezien, maar hij komt met een grote lach op zijn gezicht terug van zijn shoot. Hij is ook heel serieus aan de slag en wil echt winnen.
Quinty Misiedjan staat boven en is heel blij met haar locatie. Ze is wel beetje aan het stoeien met de softboxen maar als ze het te pakken krijgt gaat ze echt lekker los.
Als ik met Henry Schut vlak voor zijn shoot even ga kijken bij zijn set zie ik meteen een probleem. Hij wil het model een radslag laten maken op de pegasus. Maar in mijn hoofd zie ik meteen de foto met het gezicht naar de verkeerde kant, genomen tegen haar achterhoofd. Ik vraag Henry om met het model te checken welke hand ze eerst neerzet en waar ze heen kijkt.
Het blijkt inderdaad een probleem, want ze doet het voor en we zien meteen dat ze met haar achterhoofd naar de camera landt. Henry kan nog net op tijd de productie vragen om de hele set om te draaien.
Waldemar Torenstra heeft een gaaf idee maar heeft wel een ladder nodig. Technisch is het lastig maar als het lukt wel supergaaf.
Maar ik moet helaas door naar Sergio Vyent, want die heeft het even zwaar. En dat is balen. Het is echt gewoon een grote knuffelbeer en je gunt hem zo een goeie foto. Maar hij heeft een heel lastig toestel, de paddenstoel waar de turner alleen op kan flanken. Zelfs ik weet even geen magische greep om alles op te lossen voor hem.
Maar hij gaat door tot het bittere einde, de vergefelijke klok die echt niet stilstaat.
Na de opnames zie ik stralende koppies met rood, blauw, groen en alle andere kleuren. Niemand is gespaard gebleven.
Een perfecte dag met voor mij echt een goud randje.
3 reacties
Zo leuk om je weer zo enthousiast als altijd te zien en iedereen het perfecte plaatje gunt!
Je bent een topper iedereen geruststellen en helpen leuk om de opname eens zo te zien
Je bent een topper! Ben zo blij dat jij mijn vaste fotograaf bent en ik vaak model sta voor je workshops. Ik ben trots op jou! Ik heb genoten van de uitzending! Keep up the good work!